سفارش تبلیغ
صبا ویژن

nailacademy

درمان خانگی قارچ ناخن چیست؟

 

با جستجو در اینترنت، با انبوهی از درمان‌ های خانگی روبه‌رو خواهید شد. سرکه یکی از درمان‌ های خانگی معروف است.

برخی از افراد نیز از انواع روغن‌ها مانند روغن درخت چای بهره می‌ برند. روغن نارگیل، روغن های معطر و برگ درخت سرو نیز برای رفع قارچ ناخن توصیه می‌شوند. البته تأثیر درمان‌ های خانگی قطعی نیست و در مورد آنها شبهاتی وجود دارد. استفاده از هیدروژن-پراکسید و سفیدکننده نیز چندان توصیه نمی‌ شود، چرا که پشتوانه‌ علمی ندارند و ممکن است که باعث ناراحتی‌ های پوستی شوند. کوتاه کردن ناخن‌های سفت و شکننده‌ مبتلا به قارچ کمی دشوار است. استفاده از کِرِم اوره می‌تواند به نرم شدن ناخن‌ها و آسان‌ تر شدن فرایند کوتاهی آنها کمک کند. استفاده از این کرم نیازی به نسخه ندارد.

آیا درمان قارچ ناخن با داروهای بدون نسخه امکان‌پذیر است؟

داروهای بدون نسخه، همانطور که از نامشان پیداست، نیازی به تجویز پزشکی ندارند.

گرچه داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان قارچ ناخن بسیار معدود هستند، اما همان تعداد اندک نیز به تأیید سازمان جهانی غذا و دارو نرسیده‌ اند. بیشتر این داروها برای قارچ پوستی مفیدند تا درمان قارچ ناخن‌. برخی از این داروها حاوی موادی چون آندِسلنیک اسید یا پروپیلن گلیکول هستند که مانع از رشد قارچ‌ ها می‌ شوند، اما از آنجا که میزان نفوذشان در ناخن اندک است، چندان اثربخش عمل نمی‌ کنند.

آیا داروهای درمان قارچ، سمی هستند؟

داروهای جدید در افرادی که مشکلات کبدی ندارند، ناراحتی‌ های کبدی ایجاد نمی‌ کنند.

آزمایش خون برای مصرف داروهایی مانند فلوکونازول (دیفلوکان) که یک بار در هفته مصرف می‌ شوند، ضرورتی ندارد؛ با این وجود افرادی که دوره‌های طولانی‌تری از این داروها استفاده می‌ کنند، باید قبل و در حین درمان با این داروها، عملکرد کبدشان را بررسی کنند. توجه به عوارض جانبی و درمیان گذاشتن آنها با پزشک و دقت کردن به عدم وجود تداخل میان این دارو و سایر داروهای مصرفی بسیار ضروری است.

هزینه‌ داروهای قارچ ناخن چقدر است؟

 

 

یکی از ملاحظات درمانی، هزینه است. برخی دارو های جدید درمان قارچ گران هستند و شرکت‌ های بیمه نیز این دارو ها را در دسته‌ داروهای آرایشی قرار می‌ دهند، به همین دلیل تا زمانی که مورد مصرف آنها برای رفع درد و ناراحتی شناخته نشود، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

البته داروهایی نظیر تربینافین و فلوکونازول ارزان هستند و به عنوان داروهای ژنریک به فروش می‌رسند.

برای پیشگیری از قارچ ناخن چه کنیم؟

قارچ‌ها در همه جا هستند، پس نمی‌ توان دقیقا مشخص کرد که از کجا به آنها دچار می‌ شویم.

البته با علم به این موضوع که قارچ بیشتر در نواحی خیس و عرق‌ کرده‌ مانند بین انگشتان پا ایجاد می‌ شود، می‌ توان از مکان‌ ها و شرایطی که برای رشد قارچ مناسب هستند، دوری کرد؛ مثلا دوش‌ ها، استخر و کمد های دردار باشگاه‌ می‌ توانند منابع تولید و ایجاد قارچ باشند. البته هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد و از نظر علمی ثابت نشده است. لاک و ناخن‌ های اکریلیکی نیز مانع از تنفس ناخن می‌شوند و احتمال بروز عفونت‌ های قارچی را مهیا می‌ سازند.

قارچ همه جا وجود دارد: هوا، خاک، گرد و غبار و… .

اقدامات بهداشتی مانند استفاده از جوراب‌ هایی که ناحیه‌ انگشتانشان تفکیک شده است یا پوشیدن دم‌ پایی لاانگشتی می‌ توانند کمی به پیشگیری از قارچ کمک کنند. رعایت بهداشت در مکان‌ های ورزشی عمومی و پرهیز از تماس با سطوح آلوده، عدم استفاده از کفش‌ های تنگ و دوری از شرایطی که مانع تنفس پا می‌ شوند نیز می‌ تواند مفید باشد. شستن روزانه‌ پا و خشک کردن بین انگشتان نیز در پیشگیری از ابتلا به قارچ مؤثر است. یادتان باشد قارچ‌ هایی که توسط پوشش بدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه حمل می‌ شوند، اغلب موجب ابتلا به قارچ ناخن نمی‌ شوند.

پوشیدن جوراب سفید نیز تا?ثیری در عدم ابتلا به قارچ ناخن ندارد.

درمان قارچ ناخن چقدر طول می‌کشد؟

درمان قارچ سخت و زمان‌ بر است و ممکن است بیش از 18 ماه به طول بینجامد.

در 40 تا 70 درصد از موارد نیز قارچ عود می‌ کند. پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل ایجاد قارچ تا حد زیادی از ابتلا به آن جلوگیری می کند. افرادی با بیماری‌ های دیگر که آنها را بیشتر در معرض ابتلا به قارچ قرار می‌ دهد، کار سخت‌ تری برای مدیریت این بحران در پیش دارند.