سفارش تبلیغ
صبا ویژن

nailacademy

تشخیص قارچ چگونه است؟

 

 

معاینه‌ فیزیکی صرف روش مناسبی برای تشخیص قارچ نیست.

شرایط و مشکلات گوناگونی می‌توانند مشابه با قارچ ناخن به نظر برسند.

پس کار پزشکان در تشخیص کمی دشوار است.

در واقع، مطالعات نشان می‌ دهند که تنها 50 تا 60 درصد از موارد تغییر غیر عادی ناخن‌ ها در اثر قارچ ایجاد می‌ شوند. بنابراین، همواره برای تشخیص صحیح به معاینات آزمایشگاهی نیاز است. نمونه‌ای از ناخن، با ایجاد سوراخ یا برداشتن قسمتی از آن برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود. در آزمایشگاه نمونه‌ بررسی‌ و کشت می‌ شود و به وسیله‌ واکنش زنجیره‌ ای پلی‌مراز (PCR) مورد آزمایش قرار می‌ گیرد.

این کار برای تشخیص ژنتیک ارگانیسم‌ ها صورت می‌ پذیرد.

نمونه‌برداری و کشت برای مشخص کردن نتیجه‌ آزمایش، حدود 6 هفته طول می‌ کشد. اما PCR تنها یک روز زمان می‌ برد. البته هزینه‌ این آزمایش بالاست و از همین رو، کم‌تر انجام می‌ شود. اگر نتیجه‌ی آزمایش بیوپسی منفی باشد و نشانه‌ های مشکوکی مانند نا صافی سطح ناخن، تغییر رنگ، سفت شدن و شکنندگی دیده شود، باید آزمایش مجددی برای کسب اطمینان درمورد وجود قارچ یا عدم وجود آن انجام شود. بسیاری از داروهای درمان قارچ ناخن، دارای عوارض جانبی هستند. بنابراین درانتخاب پزشک و نوع درمانتان دقت کافی داشته باشید.

آیا قارچ ناخن مسری است؟

با وجود اینکه معمولا قارچ ناخن از مکان‌ های خاصی به فرد منتقل می‌ شود، اما چندان مسری نیست.

قارچ ناخن، آنقدر رایج است که ابتلا به آن در بیش از یک فرد در خانواده امری تصادفی و عجیب به نظر نمی‌ رسد و تنها درصورتی از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا می‌ کند که تماس فیزیکی مرتب و نزدیکی ایجاد شده باشد.

چه کسانی باید تحت درمان قرار بگیرند؟

درمان دارویی اونیکومیکوز برای بیمارانی توصیه می‌ شود که به دلیل تغییر در ناخنشان درد و ناراحتی را تجربه می‌ کنند. بیمارانی با عوامل خطر ابتلا به عفونت جدی‌ تری مانند انواع دیابت یا بیماران دارای سابقه‌ عفونت بافتی در نزدیکی ناخن‌ های مبتلا به قارچ نیز می‌ توانند از درمان دارویی استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل درمان قارچ ناخن، شکل و ظاهر نامناسب آن است.

قارچ ناخن دست و پا بعد از کاشت ناخن

 

عفونت‌ های قارچی در اثر کاشت ناخن می‌ توانند بخشی از ناخن یا کل آن را درگیر کنند. البته این مسئله بدلیل وجود تیپ‌ ها یا همان ناخن‌ های مصنوعی نیستند.

اما برخی از نشانه ها مانند خارش پوست اطراف ناخن‌ ها، احساس فشار، درد، پوسته پوسته شدن اطراف ناخن‌ها، وجود رگه‌ های زرد یا سفید در کناره‌ های ناخن حاکی از پیدا

یش قارچ‌ ناخن در سطح یا زیر بافت ناخن است.

ظاهر ناخن در این حالت زرد رنگ و شکننده شده و در برخی موارد حفره‌ هایی نیز در سطح ناخن پدید می‌ آید. از جمله علایم دیگر قارچ ناخن کاشت شده شامل از دست دادن ناخن‌ ها یا شکستن آنهاست. در برخی موارد دیگر ممکن است ناخن‌ها بوی خاصی بدهند، لکه‌های زرد رنگ روی آنها ظاهر شود یا بسیار ضخیم شوند.

حساسیت به مواد کاشت ناخن

این احتمال وجود دارد که برای برخی از افراد، مواد کاشت ناخن حساسیت‌ زا باشد. هرچند این مسئله خیلی نادر است اما برخی از مواد و چسب‌ های به کار رفته در این تکنیک موجب ایجاد حساسیت‌ هایی مثل خارش، سوزش و التهاب در برخی افراد می‌ شوند. حتی ممکن است این مواد باعث تضعیف ناخن‌ های طبیعی شما شده یا پوست اطراف ناخن‌ های شما را خشک و پوسته پوسته کنند.

بنابراین بهتر است اولاً مطمئن شوید که مواد کاشت ناخن برای شما حساسیت‌ زا نیستند؛ همچنین دقت کنید تکنسین با استفاده از مرغوب‌ ترین مواد و رعایت نکات بهداشتی کاشن ناخن شما را انجام می‌ دهد.